Free Joomla Templates by FatCow Coupon

Алкохол и кофеин у исхрани

 

                                Slika na kojoj se nalazi šolja, kafa, šolja za kafu

Opis je automatski generisan

 

          Образац исхране снажно је повезан са ризиком од многих хроничних болести. Дакле, све оно што једемо и пијемо свакога дана, може позитивно или негативно утицати на наше здравље. На основу раније изложених чињеница, намеће се закључак да би популација Србије требало да усвоји онај образац исхране код којег се ограничено уносе намирнице које су повезане са повећаним ризиком од хроничних обољења, а да се повећа унос хране која доводи до редукције ризика и унапређења општег здравља.

          За време новогодишњих и божићних празника сем богате и висококалоричне трпезе пуне масти, имамо и повећан унос кофеина и алкохола, који додатно одлаже осећај ситости и доводи до преједања. 

Алкохол   

 

Алкохол није компонента здравог начина исхране; не препоручује се унос алкохола код опште популације, посебно код деце и адолесцената или трудница и дојиља. Уколико се алкохол већ уноси, препоручује се да се то чини у умереној количини- највише једно пиће дневно (за одрасле жене) односно највише два пића дневно (за одрасле мушкарце). Једно пиће садржи 14 грама чистог алкохола; ово је еквивалентно уносу једне флаше пива од 350 мл (садржи 5% алкохола) или чаше од 150 мл вина (садржи 12% алкохола) или чашице од 45 мл жестоког пића ( које садржи 40% алкохола). Калоријски садржај алкохолних пића се урачунава у укупни дневни енергетски унос, а алкохол осим калорија не обезбеђује друге хранљиве материје (тзв.празне калорије). Нпр. Кригла тамног пива (350 мл) има здравствене ефекте (нпр.оштећење јетре, панкреаса, срца и нервног система), укључујући повећан ризик од хроничних болести.

Кофеин 

Кофеин није хранљива материја већ социјално прихватљива компонента исхране која делује као психостимуланс. Налази се у појединим врстама биљака (нпр.плодови кафе, листови чаја, какао бобице) или се накнадно додаје храни и напицима током припреме. Различити напици (нпр. кафа, чај, поједина безалкохолна пића, енергетски напици) садрже различит садржај кофеина који варира од 2 до 65 мг кофеина на 30мл напитка. Умерен унос кафе (3-5 шољица, укупно 400 мг кофеина дневно) може бити прихватљив елемент начина исхране; није доказан ризик од повећане учесталости хроничних болести код особа које умерено пију кафу. Међутим, не може се препоручити унос кофеина ради здравствених ефеката код особа које иначе не пију кафу. Напици који садрже кофеин (нпр.енергетски напици или безалкохолна пића) често садрже и додате шећере што може довести до повећаног уноса калорија, ово се такође односи на додавање млека напицима са кофеином; сам кофеин има безначајну калоријску вредност. Комбинован унос алкохола и кофеина није безбедан јер може проузроковати бројне нежељене здравствене и социјалне ефекте.

Садржај кофеина у различитим напицима

Црна кафа (237мл)          95-200мг

Еспресо (30мл)                47-75  мг

Инстант кафа (237мл)     27-173 мг

Црни чај (237мл)             14-70 мг

Зелени чај (237мл)           24-45 мг

Ледени чај (237мл)            5-40 мг

          Све у свему ово је једна од најчешћих полемика када су напици у питању. Конзумирати или не? Сви смо свесни чињенице да кофеин и алкохол нису најздравији избори ни за кога.

          Мислимо да вам се неће десити ништа лоше ако кафу и алкохол избаците из свог репертоара а уколико се решите да их конзумирате, опасност по здравље увећава се са количином попијеног алкохола и кафе.

Завод за јавно здравље „Тимок“

Одсек за промовију здравља