Free Joomla Templates by FatCow Coupon

31.01.2019. pušenje

ОБАВЕШТЕЊЕ

 

Поводом обележавања  Националног дана без дуванског дима под слоганомЗаштитимо се од дувана ,, биће одржана  манифестација на зајечарском тргу  дана  31. 01. 2019.године  у временском интервалу од 12 до 14 часова .

_____________________________________________________________________________________________

Утицај квалитета ваздуха на здравље људи

vazduh1901Ваздух је смеша разних гасова у којој се налазе мање или веће количине чврстих честица прашине, микроорганизама и водене паре. Човек свакодневно удише 20 m3 ваздуха, не може да живи без ваздуха дуже од 5 минута и потребно му је 7 пута више ваздуха него воде, а 10 пута више него хране. У нормалним условима (релативно чист) ваздух садржи: 70,09% азота (N), 20,7% кисеоника (02), 0.03% угљен-диоксида (CO2), 0,94% друге гасове (хелијум,аргон,криптон,ксенон и водена пара).
Загађени ваздух је онај ваздух који је контаминиран материјама штетним по здравље, или штетним на други начин..
Аерозагађење је најстарији облик загађивања животне средине и представља заједнички индикатор за процену стања животне средине за богате и сиромашне.
Извори аерозагађења могу бити:
Природни извори који потичу из природе: ерупције вулкана, шумски пожари, олује, земљотреси, меинералне термалне воде, цветање вегетације, микроорганизми и др.

Опширније: Утицај квалитета ваздуха на здравље људи

Национални дан без дувана „ЗАШТИТИМО СЕ ОД ДУВАНА“

pusenjeJanuar20191У Србији се већ дуже од 20 година сваког 31. јануара обележава Национални дан без дувана. Активности у оквиру обележавања Националног дана без дувана упозоравају јавност на штетне ефекте употребе дувана као и излагања дуванском диму.
Ове године, Национални дан без дувана се обележава под слоганом „Заштитимо се од дувана” и посебно вишеструке последице по здравље људи и околине и неопходност јачања мултисекторске сарадње на овом пољу.
У оквиру обележавања Националног дана без дувана, истичу се и нови изазови у контроли дувана као што су употреба наргила и електронских цигарета међу младима.

Основни резулати који указују на величину проблема и потребу јачања мултисекторске сарадње:
Резултати истраживања Global Youth Tobacco Survey (GYTS) које је спроведено 2017. године од стране Института за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић Батут“ и Министарства здравља, уз финансирање Светске здравствене организације, међу ученицима старости од 13 до 15 година на репрезентативном узорку свих школа у Србији указују на потребу јачања мултисекторске сарадње у циљу заштите здравља младих.
Основни резултати овог истраживања показују:
• 61% младих изложено је дуванском диму на затвореним јавним местима
• 11% ученика пуши цигарете, подједнако девојчице и дечаци
• 37% ученика је бар једном пробало цигарете, а 43% неки дувански производ
• 9% младих пуши наргиле
• 6% користи електронску цигарету
• 6 од 10 садашњих пушача покушало је да престане са пушењем у претходних 12 месеци.
• 70,4% ученика који сада пуше цигарете долази до цигарета тако што их купује у продавницима, самопослугама или на киосцима.
• 82,6% оних ученика који купују цигарете није било спречено да их купи због својих година.
• 82,2% ученика подржава забрану пушења у затвореним јавним местима.

 

Опширније: Национални дан без дувана „ЗАШТИТИМО СЕ ОД ДУВАНА“

Како се заштити од сезонског грипа (инфлуенце)

grip1901Грип или инфлуенца је најтежа вирусна болест органа за дисање. Јавља се сезонски и манифестује симптомима као што су повишена телесна температура, умор, главобоља, болови у мишићима и зглобовима. Оболели осећају потпуну клонулост и немоћ, мучнину и губитак апетита, поспаноност, сметеност или дезорјентисаност. Температура може бити изразито висока, често изнад 40° C, нарочито у прва три дана грипс. Повраћање и пролив нису ретке појаве, посебно код мале деце.
Грип обично почиње без респираторних симптома, а након дан-два појављују се изражен бол у грлу, запушен нос, суви надражајни кашаљ, промуклост. Појавом тих симптома клиничка слика грипа постаје карактеристичнија, а дијагноза сигурнија. Температура обично остаје повишена 4 до 6 дана. Опоравак је релативно спор и дуг. Кашаљ, умор, малаксалост, слаб апетит и сличне тегобе могу потрајати и неколико недеља.
За грип су карактеристичне бројне компилкације, које могу бити ране и касне. Једна од озбиљних раних компликација грипа је упала плућа, а касне компликације могу бити срчана слабост, аритмије као и неуролошки проблеми.
Једини природни извор инфекције је човек. Као капљична инфекција, грип се брзо преноси и експлозивно шири међу људима. Заражена особа, говором, кашљем или кијањем избацује инфективни секрет кроз нос и уста распршен у капљице различите величине. Преноси се и индиректно, преко руку или када се капљице из секрета носа и грла нађу на предметима које свакодневно користимо.
Инкубација грипа (раздобље од инфекције до појаве првих симптома) износи један дан, а највише 3 дана. Грип лако добија размере епидемије, па чак и пандемије. Због тога га често називају „једина неукроћена пошаст из прошлости“.
У случају појаве горе наведених симптома, неопходно је обратити се изабраном лекару а по потреби и упуту изабраног лекара, често је потребно(у случају компликација), обратити се и специјалисти за ухо, грло и нос(ОРЛ), пулмологу и инфектологу, али и обавити додатне лабораторијске анализе.

Опширније: Како се заштити од сезонског грипа (инфлуенце)

Како против килограма за време празника

slavska trpeza18Празнични оброци тј. празнична окупљања су повезана са драгим успоменама, срећним тренуцима нашег детињства. Такво носталгично осећање које у нама буде празничне ћаконије чини једење још пријатнијим, јер нас таква трпеза храни и физички и емотивно. Зато треба не само за празнке већ и живот уопште развити вештину умереност.
Развија се у најранијем детињству учењем тј. моделом понашања да ништа није забрањено док год се конзумира у разумним количинама. Преједање је социјално прихваћена норма, али ако одступите мало од ње то вас неће чинити мање чланом породичне заједнице. Присутни смо због разговора, смеха, успомена, загрљаја, пољубаца, а храна је ту да не будемо гладни.

Није лако “преживети” период од Аранђеловдана до Св. Јована где се у великим количинама спремају различита јела. Тада се треба придржавати основних правила која важе у свако доба године и настојати да исхрана буде редовна, умерена и разноврсна.
Али из вишегодишњег искуства у раду са гојазним особама у Саветовалишту за правилну исхрану, знам да је љубав према храни једна од најискренијих љубави.

 

Опширније: Како против килограма за време празника