Free Joomla Templates by FatCow Coupon

ЗДРАВА КОМУНИКАЦИЈА

komunikacija2018У данашње време када је најбитније остварити моћ, успети по било коју цену, ретко ко размишља о начину на који се опходи према људима из свог окружења. Ретко ко застане и размисли да ли је нешто што је рекао или урадио увредило другу страну, учинио да се друга особа осети повређеном.
Оно што смо прихватили и научили у породичном окружењу је изузетно важно за формирање здравог односа са околином. Породица је основ за то какав ћемо став имати и како ћемо комуницирати. Најбаналнији пример: Ако је неко живео у породици у којој му није било дозвољено да каже да нешто неће , не жели, да каже шта жели или шта му је потребно, сасвим је извесно да ће тај неко имати проблем да у неким наредним односима и у зрелом периоду свог живота буде у контакту са својим потребама и да има храбрости и самопоуздања да их изнесе. Добро је што то можемо да променимо, пре свега савладамо здрав начин комуникације са окружењем чије су основне одлике : активно слушање саговорника, поштовање других и себе, јасан, конкретан и директан говор без околишања у разговору, критика понашања уз уважавање личности, преузимање одговорности, похвалити друге – БРАВО! , ако погрешимо-ИЗВИНИ!.

Потреба за комуникацијом увек је много здравија од повлачења у себе. Наравно,сви се ми трудимо да пазимо шта и како говоримо у зависности од ситуације у којој се налазимо, сви на неки начин процењујемо до које мере желимо или не желимо да се социјализујемо. У крајњем случају , један разговор не може ништа да нас кошта, осим неколико минута времена, а некоме баш тих неколико минута може да помогне и наравно буде од користи. Упознавање људи и разговор са њима, може да делује чак и лековито у одређеним моментима, један најобичнији , непланирани и отворени разговор може нам поправити самопоуздање као и контакт са особама о којима не знамо много тога, а често су у нашем приватном и пословном окружењу.
Комуникационе вештине одређују какав ћемо однос имати са људима уопште. Људи око нас нам буде најјачу емоцију, чине нам разне услуге, помажу нам у разумевању света око нас. Једни нас рађају, гаје, уче, други раде са нама, поправљају нам аутомобиле, спремају ручак, граде нам кућу, мрзе нас, воле нас, иду са нама у шетњу, воле да попију шољицу кафе са нама…Колико смо вешти у грађењу односа са другим људима и управљању динамиком ових односа одређује какав нам је квалитет живота. Ово је све комуникација и од ње све зависи.
Посматрајући односе међу људима, можемо закључити ко користи који начин комуникације. Разликују се четири стила комуникације; агресивни, пасивно-агресивни, пасивни и асертивни. Једини исправан стил је асертиван и он представља златну средину.
Начин који представља здраву комуникацију се зове асертивност.То је заправо изражавање мисли, осећања и уверења на директан, искрен и социјално адекватан начин уз уважавање права других људи.
Основни принцип здраве комуникације су тзв. „ја поруке“. Њима усмеравамо комуникацију на изражавање себе, свог бића, личности, потреба и мишљења, на начин који неће деловати претеће или угожавајуће по другу особу. На овај начин истичемо своја осећања без агресивног оптуживања друге особе. То су изјаве типа „Ја желим“, Ја бих волео“, итд.
Дугорочно, овакав здрав стил комуникације (асертиван) доводи до осећаја уважености, повећаног самопоштовања и унапређивања односа са другима, што не значи да нам гарантује увек договор са другима, увек и свуда, али ће нам помоћи да се осећамо боље, јер смо рекли шта мислимо и шта желимо у право време и на правом месту.
Златна правила здраве комуникације: Бити јасан и изричит “Желим то, на такав начин, из тих разлога, у то време….“ При чему требамо итекако водити рачуна о жељама и осећањима саговорника. Водити рачуна о односу, кроз квалитетне и здраве спољашње односе, ми негујемо добар однос сами са собом, јер особа која верује у себе, верује и у друге.
Основ здраве породице, а самим тим и радног окружења је, пре свега , добра комуникација и она представља окосницу стабилности брака и породице, као и међуљуских односа у савременом друштву, а њен квалитет пре свега зависи од спремности свих нас да преузмемо бригу за неговање разумевања, саосећања, сарадње и уважавања туђих потреба.
Најбољи доктори за здраву комуникацију су доктор Осмех, доктор Мир и доктор Лепа Реч.