Free Joomla Templates by FatCow Coupon

Исхрана током лета

hrana170601Већина нас воли лето. Дуги, топли дани су идеални за одмор, релаксацију и путовања, али не погодују чувању хране, па се с разлогом требамо упитати: шта да једемо у то време?
Летња исхрана би морала да буде богата свим вредним нутријентима који служе као заштита од штетног зрачења. Они помажу у превенцији рака коже и спречавају борање и превремено старење коже. Наранџасто, жуто и црвено воће и поврће садржи биљне пигменте који подстичу пигментацију и уједно поседују антиоксидативно деловање. Зато је током лета корисно уживати у кајсијама, бресквама, дињама, лубеницама, шаргарепи и осталом разнобојном воћу и поврћу.
У летњим месецима, воће и поврће су драгоцене намирнице јер садрже високи проценат воде и важне електролите које губимо знојењем. При одабиру воћа и поврћа ваља се одлучити на разноврсне и разнобојне сезонске плодове јер ћемо тако осигурати различите фитохемикалије које подстичу разноврсна корисна деловања у организму.
Организам лети, за време врелих дана, природно тражи храну која је лагана за варење, богату садржајем воде, витамина и минерала који се губе знојењем, с више влакана, а мањом количином масноћа и протеина. Со, сухомеснати производи и пржена, масна јела су храна од које се жедни и коју би требало избегавати. Млечни производи с ниским уделом масти осигураће потребан унос калцијума и вредних протеина, а при избору сира боље је одлучити се на свежи крављи сир, него на зреле сиреве с високим уделом масти. Свежи воћни сокови и ферментирани млечни производи с ниским уделом масти корисни су извор ензима, пријатељских бактерија, влакана, витамина и минерала.
Алкохолна, газирана и заслађена пића, као и пића богата кофеином само ће појачати процес дехидратације, јер стимулишу излучивање течности из организма. Уједно, многа од тих пића делују као стимуланси и због тога ометају здрави ритам сна. Ове би напитке требало избегавати током лета. Најбољи избор за надокнађивање течности лети су изворска и минерална вода, незаслађени чајеви и изотонични напитци.
Како бисмо лети утолили жеђ, најчешће посежемо за хладним напитцима, ипак, добро је знати да ћемо се боље расхладити ако пијемо течност собне температуре или конзумирамо топле чајеве и напитке. У земљама где врућине не престају током целе године, традиционално се пију топли чајеви како би расхладили организам.


hrana170602Не треба конзумирати превише зачињену, љуту, врућу, киселу, масму и слану храну.

Дајемо неколико препорука намирница за лето и топле дане:

Воће – јабуке, марелице, смокве, трешње, грожђе, лубенице, диње, шљиве
Поврће – тиквице, шпаргла, паприке, млад кукуруз, краставци, клице
Житарице – јечам, пиринач, производи од интегралне пшенице
Производи од соје – тофу, сојино млеко
Семенке бундеве, сунцокрета
Домаћи млечни производи – свежи сир, кравље млеко, козје млеко
Зачини – свежи босиљак, коријандер, кумин, копар, коморач, нана, шафран
Уља (умерено) – маслиново, сунцокретово
Пиће – вода, свежи воћни сокови од воћа и поврћа
Охлађени млечни напици и процеђене супе од поврћа
Биљни охлађени чајеви – од камилице, коморача, хибискуса, коприве, нане и сл.

Намирница које би требало да избегавате током врућина:

Превише зачина, Зачини сваком јелу побољшавају укус, али исто тако могу повисити телесну температуру због подстицања метаболизма.
Лето није најбоље време за уживање у тешким месним умацима. Били они од пилетине, говедине па чак и морских плодова, могу узроковати претерано знојење и пробавне проблеме.
Масну, пржену, димљену и зачињену храну требало би избегавати током целе године, а посебно лети. Осим што ће тестирати способност пробавног система, ако није свеже припремљена може узроковати и тровање.
Сир, осим што садржи пуно калорија, од њега ћете се осећати надуто и тромо,
Кухињску со и бели шећер.

Препорука:
Дневно треба имати 5 оброка, доручак, ручак, вечеру и две ужине. Уносити довољну количину воде током дана, најмање 2-3 литара/дневно.
1. Контрола праћење здравствене безбедности хране:

Храна представља и пут преношења заразних болести, поготово ако је конаминирана, стога контрола хране на здравствену безбедност је јако битна, као и санитарно-хигијенски режим у објектима за производњу и промет хране.
Завод за јавно здравље “Тимок” Зајечар, је у објектима за производњу и промет хране, на територији Борског и Зајечарског округа, у периоду од маја до јуна 2017.године, извршио узорковање и контролу 193 узорака хране. У борском округу 80, док у зајечарском 113 узорака, од тога је неусаглашено са законском регулативом било 3 узорака или 1,55% у погледу квалитета. Сви узорци хране су били бактериолошки исправни и безбедни за исхрану људи.

2. Контрола санирано-хигијенског режима у објектима под санитарним надзором:

Током овог периода (мај-јун 2017.год.), вршила се и провера санитарно-хигијенског резима у објектиа за производњу и промет хране на основу уговора корисника и завода, као и по налогу санитарне инспекције борског и зајечарског округа, и то у 78 објеката борског и 95 зајечарског округа. Том приликом је узето укупно 1151 брис ( 499 у борском округу и 652 бриса у зајечарском округу), од који је 8 бриса било неусаглашено, 2 бриса са повећаним укупним бројем бактерија и 6 бриса са Ентеробактеријама.
Резултати здравствене безбедности хране и ниво санитарног режима у објектина, приказани у табели:

hrana170603
Стручна служба Завода, Центар за хигијену и хуману екологију, даје мере за побољшање хигијене у објектима, чешће прање и дезинфекција руку запошљених, прибора, посуђа (одвајање чистог и прљавог), опреме, апарата, као и предузимање мера дезинфекције, дезинсекције и дератизације у објектима од стране стручне службе завода.